مرکب یو وی

اشتراک گذاری :

باتوجه به آلودگی محیط زیست و زیانبار بودن حلال های  شیمیایی که در فرمولاسیون مرکب چاپ استفاده می شود.یکی از راه حل ها برای کاهش انتشار مواد شیمایی در محیط، استفاده از مرکب های یو وی (UV) می باشد.

 مرکب های یووی(UV) در حالت عادی خشک نمی شود. و فقط با تابش نور ماوراءبنفش(Ultra violet : UV ) خشک می شود. و حلالی را در محیط منتشر نمی کند.و زیانی برای چاپچی ندارد.

اجزاء سازنده مرکب یو وی عبارتند از :

۱- رنگدانه (Pigment): 

که معمولا از رنگدانه های روتین در بازار می توان استفاده کرد.

۲- پیش پلیمر (Pre-polymer):

رزین اصلی است که خواص اصلی  مرکب را مانند: چسبندگی، زمان خشک شدن ،براقیت، سازگاری و … را تعیین می کند و دارای ویسکوزیته تقریبا بالایی است.

۳- تکپار(Monomer):

این رزین معمولا دارای ویسکوزیته پایین تری نسبت به پیش پلیمر دارد. و برای تنظیم ویسکوزیته، و بهبود خواص جانبی مثل خیس سازی (Wetting) و … بکار می رود. در حقیقت تکپار مانند حلال در مرکب های معمولی است.

۴-آغازگر نوری(Photo  initiator):

این ماده نسبت به نور UV حساس است. و به محض تاباندن نور UV ،شروع به آزاد کردن رادیکال می کند. و واکنش بسپارش (Polymerization)  توسط پیش پلیمر و تکپار انجام می شود . تا در نهایت مرکب خشک  شود. اگر این ماده در مرکب وجود نداشته باشد مرکب حتی با تاباندن نور ماوراءبنفش خشک نمی شود.

۵- افزودنیها:

برای بهبود خواص مرکب از افزودنیهایی مانند: همتراز کننده ها، خیس سازها، واکس صورت نیاز استفاده می شود.

مرکب یو وی

انواع مرکب  یو وی  UV :

دو نوع سیستم مرکب یو وی UV وجود دارد که هر دو می توانند در ماشین های مختص UV و یا در ماشین های دو منظوره استفاده شوند.

۱) مرکب های یو وی کلا سیک  یا Classic UV Ink :

نوع تکامل یافته و قابل پیش بینی بوده که از سال ۱۹۷۰به طور پیوسته توسط چاپخانه داران مصرف می شود. این مرکب ها چه همراه پوشش و چه بدون استفاده از پوشش های ورنی قابل استفاده هستند و همچنین بر روی طیف وسیعی از سطوح و جنس های متفاوت قابل چاپ هستند. ماشین چاپ نیز به طور اختصاصی جهت چاپ UVساخته شده است که از مواد اولیه مشخص جهت کارآیی و راندمان بهینه در تولید آن استفاده می شود.

۲) مرکب های یو وی هیبرید (hybrid Non Classic۱UV ) :

این مرکب ها دوگانه اند. البته بایستی با یک پوشش ورنی UVدر حین چاپ استفاده شوند. این مرکب ها در بعضی موارد می توانند با نوردهای افست معمولی نیز استفاده شوند ولی بعضی از انواع مرکب نیز نیاز به لاستیک و نوردهای مخصوص (Combi) دارند.خشک کن های UV یا هوای گرم/ IR نیز در انتهای ماشین و پس از آخرین واحد چاپ مورد نیاز است.
البته گاهی بسته به پوشش مرکب و سرعت ماشین، استفاده از خشک کن های بین برج های ماشین چاپ نیز ضروری به نظر می رسد.

 

انتهای مطلب مرکب های یو وی

 

 

تاریخچه چاپ گراور

[yasr_visitor_votes size=”large”]

اشتراک گذاری :

مطالب بیشتر :

اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من