خصوصیات فیزیکی کاغذ

خصوصیات فیزیکی کاغذ

اشتراک گذاری :

 

خصوصیات فیزیکی کاغذ

خصوصیات فیزیکی کاغذ

خصوصیات فیزیکی کاغذ , ضخامت یک برگ کاغذ را باید با وسایل دقیق تعیین کرد . یعنی به وسیله اندازه گرفتن ارتفاع یک بند کاغذ با خط­کش محاسبه و تعیین می­شود . قدرت ، قوه مقاومت و قابلیت­های مختلف کاغذ غالباً به ضخامت آن بستگی دارد .

فرمول :

ضخامت کاغذ ( بر حسب چند صدم میلیمتر) تقسیم بر وزن آن بر حسب گرم می­باشد . شفافیت کاغذ با دیدن کاغذ در روشنایی مشخص می­شود . به این ترتیب که متن کاغذ یکنواخت باشد . در صنعت چاپ بخصوص چاپ رنگی و چاپ نقشه­ ها مهمترین خاصیت فیزیکی که بی­نهایت قابل اهمیت است ،‌تغییر پذیری آن و تعیین اینکه در شرایط مختلف چه تأثیرات و تغییراتی در آن صورت خواهد گرفت ، می­باشد . کاغذ دارای دو جهت کاملاً مختلف است و هر کاغذی از عرض و طول به اندازه مساوی دچار تغییر و تأثیر نمی­شود .

علت وجود دو جهت کاملاً مختلف کاغذ نیز بدین ترتیب است ،‌اگر تنه درخت­های متعددی را برای حمل و نقل به رودخانه بریزند ، در صورتی کلیه تنه درختان از طول به هم چسبیده درمسیر رودخانه به حرکت در می­آیند . الیاف و سلولز مانند این تنه های درخت است و میز ماشین کاغذ سازی و نوردهای موجود در روی آن درست عمل رودخانه را انجام می­دهند .

 

انواع کاغذها بر اساس مواد تشکیل دهنده :

الف) کاغذهای حاوی چوب یا کاغذ هایی که از تفاله مکانیکی تولید می شوند. که عبارتند از:

  • کاغذ چاپ روزنامه کاملاً از تفاله مکانیکی ساخته می شود حداکثر تا ۱۵ درصد از تفاله شیمیایی تصفیه شده در تولید آن به کار می رود.
  • کاغذ مجله بدون پوشش که شامل ۵۰ تا ۷۰ درصد تفاله مکانیکی و ۱۰ تا ۲۵ درصد تفاله شیمیایی تصفیه شده و همچنین ۱۵ تا ۳۰ درصد سایر مواد افزودنی می شود.
  • کاغذ مجله پوشش دار شامل ۴۰ الی ۶۰ درصد تفاله مکانیکی، ۲۵ تا ۴۰ درصد تفاله خاک اره و ۲۰ تا ۳۵ درصد مواد پر کننده و رنگ پوششی می باشد.

ب) کاغذهای بدون چوب یا کاغذ ترم عمدتاً از تفاله شیمیایی و مقدار جزئی حدود ۱۰ درصد تفاله مکانیکی ساخته شده است. که عبارتند از :

  • کاغذ چاپی بدون پوشش که شامل ۵۵ الی ۸۰ درصد تفاله چوب تصفیه شده و حداکثر ۳۰ درصد تفاله خاک اره تصفیه شده و همچنین ۱۰ الی ۳۰ درصد سایر مواد پر کننده می باشد.
  • ضخامت کاغذ پوشش دار به کارآیی و استفاده آن بستگی دارد.

امیدواریم خصوصیات فیزیکی کاغذ مورد توجه شما واقع شده باشه.

خصوصیات شیمیایی کاغذ

منبع : ساپیپر + افراکارتن

[yasr_visitor_votes size=”large”]

اشتراک گذاری :

مطالب بیشتر :

اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من