نقش گرافیک در بسته بندی

نقش گرافیک در بسته بندی

اشتراک گذاری :

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در pinterest

اگر از شما سوال شود نقش گرافیک در بسته بندی چیست یا اصلا نقش خود بسته بندی چیست چه جوابی برای آن دارید ؟ نخستین چیزی که به ذهن ما می رسد این است که بسته بندی محافظت کننده و نگهداری محصول درون خود می باشد این تعریف با وجودی که مفهوم اساس بسته بندی را در خود دارد اما بعد نقش امروزی بسته بندی را در خود ندارد همان طور که گفته ایم بسته بندی در دنیای امروز نقش های مهم و متنوع ای را در بردارد . در رابطه با نقش بسته بندی در دنیای مدرن کنونی طبقه بندی های گوناگون صورت گرفته است که هر یک به نوع خود جامع و کامل بوده اند در ادامه چکیده ای از موارد کاربرد یا به عبارتی دیگر نقش و عملکرد بسته بندی در دنیای امروز را آورده ایم .

کاربرد های بسته بندی :

  • معرفی نام و آرم کالا
  • ایجاد انگیزه خرید در مشتری
  • برقراری ارتباط مستقیم با مصرف کننده و راهنمایی چگونه استفاده از آن
  • برقراری ارتباط غیر مستقیم با استفاده از رنگها ، شکل یا جنس خاص که بیان گر کیفیت محصول است .
  • ایجاد بازارهای جدید
  • معرفی سهولت استفاده مانند باز و بسته شدن ساده ، امکان مشاهده دست خوردگی که هم برای مشتری و هم برای فروشندگان مفید است .
  • در نظرگرفتن مسائل مربوط به چیدن کالا روی هم و انبار کردن و توزیع کردن
  • معرفی نام و آرم یکسان برای چند نوع محصول

 

در واقع امروزه برخلاف دوران گذشته بسته بندی عملکرد چند منظوره دارد در گذشته بسته بندی تنها برای حمل و محافظت محصول از خرابی یا شکسته شدن به کار می رفت بعنوان مثال می توان از روش های سنتی بسته بندی در کاغذ و نخ پیچی کردن نام برد . از سوی دیگر علاوه بر نقش بسته بندی در مشتری تشدید کند .

 وظایف بسته بندی:

الف – تأثیر در انتخاب

رنگ یا نام مشخص برای هر نوع بسته بندی علاوه بر شناساندن نام و آرم کالا به مصرف کنندگان باعث پیدا کردن و انتخاب کالای بسته بندی شده در میان محصولات مشابه دیگر در قفسه فروشگاه ها می باشد .

همچنین در صورت راضی بودن مصرف کننده از کیفیت کالا به صورت ناخودآگاه ارتباطی بین کیفیت و شکل و رنگ بسته بندی ایجاد می شود به عنوان مثال می توان از محصولات داخلی مانند دستمال کاغذی یا آبمیوه نام برد که در میان عامه مردم با نام روی بسته بندی های یک شرکت خاص شناخته می شوند . این امر بیان گر ارتباط عمیق مصرف کننده رنگ یا شکل بسته بندی محصول است .

 

ب – نشانه و سمبل بها دادن به مشتری

در دوران ما سطح زندگی بسیار بالا رفته است . جمعیت افراد بالای ۷۰ سال افزایش یافته و بیشتر این افراد سالم هستند و به صورت عادی زندگی می کنند بسته بندی کالاها باید به گونه ای طراحی شود که این گونه افراد نیز در کار با محصول و یا باز کردن بسته دچار مشکل نشوند .

بسته هایی که به آسانی باز نمی شوند قطعات و تجهیزات ویژه بازکردن بسته ها « قلاب های درب قوطی نوشابه ، کنسرو و … » از برچسب های ایمنی و سیل های دربندی برای جلوگیری از دستکاری یا تقلب در محصول از نشانه های بها دادن به آسایش و آرایش و راحتی مصرف کننده در بسته بندی هستند و طبیعی ترین واکنش مصرف کننده برای چنین بسته بندی تکرار خرید و استفاده مداوم از محصول می باشد .

ج – ایجاد میل به خرید وکنجکاوی در مشتری

کنجکاوی برای بازکردن بسته ها یکی از غرایز یا به عبارتی دیگر تفریحات مورد علاقه بسیاری از افراد است هم ما این احساس اشتیاق به بازکردن هدیه ها را در زمان برگزاری مراسم عروسی و یا جشن تولد تجربه کرده ایم در این رابطه هر چند جذابیت و زیبایی لفاف هدیه ها بیشتر باشد اشتیاق برای بازکردن آنها بیشتر خواهد بود با این منطق هر چه بسته بندی محصول جذاب تر و زیباتر باشد میل به خرید مشتری شدیدتر خواهد بود از طرف دیگر بسته بندی به نوعی نشان دهنده ارزشی است که تولید کننده برای محصول خود قایل است .

واضح است بسته بندی ارزان و کم کیفیت ذهن مشتری را به سوی محصول کم ارزش و بی کیفیت سوق می دهد حتی گاهی محصول با کیفیت تنها به دلیل ضعیف بودن بسته بندی در بازار شکست می خورد بسته بندی امکان انجام خدمات بهتر از سوی تولید کننده به منظور جلب رضایت مشتری را فراهم می سازد.

 

انتهای مطلب نقش گرافیک در بسته بندی

 

 

 

بسته بندی جوراب

 

اشتراک گذاری :

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در pinterest

مطالب بیشتر :