سه عملکرد اصلی یک بسته بندی

اشتراک گذاری :

سه عملکرد اصلی یک بسته بندی  موفق , بسته‌بندی باید بتواند به وظایف اصلی یا عملکرد خود در سه زمینه‌ی اقتصادی، تکنیکی، و تبلیغاتی، پاسخگو باشد و با توجه به محدودیت‌های هر سه زمینه، طراحی شده باشد. داشتن این ویژگی‌ها شرط اصلی نگرشی درست به آن است و بسته‌ای که فاقد هرکدام از این‌ها باشد در یکی از بخش‌های تولید، توزیع یا فروش با مشکل مواجه خواهد شد.

سه عملکرد اصلی یک بسته بندی

سه عملکرد اصلی یک بسته بندی

۱ ) زمینه­ ی اقتصادی:

در مرحله­ ی تولید یک طرح بسته‌بندی باید تمام جوانب اقتصادی آن مطرح شود. در تولید هر نوع بسته‌بندی (از کیسه­ ی نایلونی یک نان، تا بسته‌بندی یک عطر گران‌قیمت) با سقف بودجه‌ای متناسب با محصول روبه‌ رو هستیم. تنها در برخی موارد طراح مجاز است که بنابر صلاحدید خود این بودجه را تغییر دهد. هزینه­ ی تولید یک طرح، باید با بهای محصول تناسبی منطقی داشته باشد و ماده­ ی اولیه­ ی آن هرچه که باشد در مرحله­ ی تولید دارای حداقل پِرت یا دورریز باشد؛ از ابتدا باید محدودیت‌های ماده­ ی اولیه­ ی بسته‌بندی درنظر گرفته شود و قابلیت تولید انبوه را داشته باشد و حداقل فضای لازم را اشغال کند (این نکته در حمل و نقل و انبار کردن کالا و نمایش در محل فروش بسیار مهم است).

یک نوع پودر لباسشویی ملایم، مخصوص شست‌وشوی لباس‌های ظریف و بافتنی. این بسته، از همه‌نظر نمونه­ ی یک طرح کاملاً موفق است. در این طرح نه‌ تنها استفاده از میل بافتنی و سطح بافته‌ شده، به فوریت، مورد مصرف آن را اعلام می‌کند، بلکه استفاده از دایره‌های هم‌مرکز که به یک نقطه‌ی قرمز در وسط می‌رسند، باعث شده که بسته‌بندی بسیار چشم‌گیر باشد.

۲) زمینه‌ی تکنیکی و کاربردی:

محافظت از کالا اصلی‌ترین وظیفه‌ی بسته‌بندی است. این محافظ از هر جنسی که باشد باید کالا را به خوبی دربرگیرد و آنها را در بعضی موارد در مقابل ضربه و تکان حفظ کند و در مواردی وزن کالا را تحمل کند. تکنولوژی امروز امکانات بی‌شماری را برای سهولت مصرف فراهم آورده که نباید به گستردگی آن بی‌توجه بود. نمایشگاه‌های بین‌المللی بسته‌بندی در هر نوبت جدیدترین ماشین‌آلات و تکنولوژی را در زمینه‌ی تولید محصول (به خصوص در زمینه‌ی خوراکی‌ها، شیرینی و شکلات)، مواد اولیه و تکنیک‌های جدی برای چاپ روی پلاستیک و پلی‌پروپلین‌ها و… به نمایش می‌گذارند.

۳) زمینه‌ی تبلیغاتی و دیدگاه‌های بازاریابی

طراح بسته‌بندی موفق علاوه بر داشتن تمام کیفیت‌های اصلی یک طراح گرافیک، باید به‌طور مشخص قدرت طراحی برای محصولات تجاری و صنعتی را دارا باشد.
طراحی برای محصولات تجاری بخشی از روند تولید و بازاریابی است. قبل از شروع کار، طراح باید تحقیق بسیار جامعی درباره‌ی محصول انجام داده و اطلاعات دقیقی گردآوری کند.
در آغاز کار، طراح باید محصول را بسیار صمیمانه بشناسد و کاملاً با مشخصات، امتیازات، موارد مصرف، توانایی بالقوه‌ی فروش، سلیقه‌ها و عادات خرید مصرفکنندگان احتمالی آن آشنا شود.

سه عملکرد اصلی یک بسته بندی

سه عملکرد اصلی یک بسته بندی

منابع:
 پلاس گرافیک + افراکارتن

[yasr_visitor_votes size=”large”]

اشتراک گذاری :

مطالب بیشتر :

اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من