آیا تا به حال با خود فکر کردهاید که رنگ بندی در بسته بندی محصولات چگونه میتوانند بر روی کار شما تاثیرگذار باشند یا رنگ بندی در بسته بندی چگونه به نفع شما خواهد بود؟
رنگ بندی در بسته بندی , رنگ در طراحی بستهبندیها یکی از المانهایی است که کار و انتخاب شما را در محصول از رقبا متمایز میکند. رنگی که شما انتخاب میکنید، میتواند یک پیام به صورت ناخودآگاه در هر یک از مشتریان القا کند. رنگ، بهترین راه برای شناخت بیشتر نام و واحد تجاری محصول به عنوان یک رسانه بصری است.
همانطور که در تعریف بسته بندی موفق داریم.
رنگ سفید :
رنگ سفید یک بوم خالی و نشانه ای از پاکی، برابری و یا آغازی نو است. به عنوان رنگ در طراحی بسته بندی، نشانهای از امنیت و محافظه کارانه بودن محصول است. اما یک انتخاب خوب برای بیان تصویری از پاکی، نظافت، بهره وری و یا سادگی است.
با اضافه کردن چند رنگ دیگر به رنگ طراحی بستهبندی میتوانید پیامهای مختلفی با رنگ سفید ایجاد کنید. برای مثال با اضافه کردن رنگ قرمز هیجان و توجه به محصول را ایجاد میکنید، رنگ زرد شادی و سرگرم کننده است در حالی که طراحی با ترکیب رنگ سیاه و سفید احساس پیچیدگی، قدرت و منزلت را بیان میکند.
رنگ سفید به این معناست:
- بی گناهی
- برابری
- پاکیزگی
- سادگی
- آغازی نو
رنگ سیاه :
سیاه رنگ قدرت، اقتدار، و کنترل است. زمانی که به عنوان رنگ در طراحی بستهبندی انتخاب میشود محصول، مقتدرانه تر، گران تر و با ارزش تر نشان داده شود.رنگ سیاه یک مقدار رمز و راز، ترس و از سوی دیگر ظرافت و کلاس را به محصول میافزاید.
شما میتوانید با ترکیب رنگ سیاه و چند رنگ دیگر در طراحی بستهبندی پیامی را به مشتریان بالقوه خود بفرستید. اضافه کردن رنگ طلایی به طراحی بستهبندی باعث ایجاد ظرافت میشود و این ترکیب بازارهای گران قیمت را به خود جذب میکند.
رنگ سیاه این معانی را دارد:
- قدرت
- نفوذ
- کنترل
- راز و رمز
- ظرافت
- با کلاس بودن
رنگ آبی :
این رنگ ذهن را تحریک میکند. رنگ آبی پررنگ به روشن شدن ذهن و تخلیهی افکار میپردازد در حالی که آبی کمرنگ به ایجاد تمرکز و ایجاد احساس آرامش کمک میکند. مطالعات انجام شده نشان میدهد که این تاثیر آرامبخش از تحریک محرکهای آرامبخش طبیعی در ذهن به وجود میآیند. آبی رنگ اعتماد، صداقت، قدرت و وحدت است. هنگامی که در طراحی بستهبندی خود از آبی استفاده میکنید با آن اطمینان و اعتمادی که مشتری میتواند به محصول داشته باشد را بیان میکنید.
آبی تیره محصول را حرفه ای تر، مهم و محافظه کارانه و آبی کمرنگ محصول را خلاقانه تر نشان میدهند.رنگ آبی موجود در طراحی بستهبندی میتواند به آرامش خریدار کمک کند. از رنگ آبی برای بازارهای افراد بزرگسال استفاده میشود و بنابراین از رنگ آبی در طراحی بستهبندی برای تسخیر بازار جوانان استفاده نکنید. لازم است که از همان آبی استفاده کنید که هم خانم ها و هم آقایان دوست دارند.اگر چه آبی یک رنگ مطمئن است.ولی، رنگ قابل پیش بینی و خسته کنندهای نیز است.
اگر به فروش محصولات غذایی میپردازید، رنگ آبی انتخاب مناسبی برای دکوراسیون و و پوشش کارکنان شما نمیباشد زیرا این رنگ باعث کاهش اشتها میشود. تحقیقات نشان داده است که اتاقهای آبی میتوانند به بهبود قابلیت مطالعه در میان دانش آموزان کمک کند و به افزایش میزان بهرهوری در خطوط تولید منجر شود. همچنین این رنگ به پایین آمدن ضربان قلب و کاهش اشتها کمک میکند و با احساساتی مانند قابلیت اعتماد و اطمینان کردن در ارتباط است.
رنگ آبی این معانی را دارد:
- اعتماد
- صداقت و درستکاری
- قابلیت اطمینان
- توانایی
- وحدت و یکپارچگی
رنگ سبز:
این رنگ با طبیعت و زندگی جدید در ارتباط است. یک مطالعه نشان داده است که ۹۵ درصد از دانشجویان بارنگ سبز احساسات مثبتی دارند و این رنگی است که اغلب در بسیاری از نهادها و سازمانها مورد استفاده قرار میگیرد زیرا به عنوان یک رنگ آرام بخش در محیط کاری شناخته شده است.
سایههای تیره از رنگ سبز با ثروت و پول در ارتباط است. اگرچه استفاده از سایهی نامناسب میتواند سبب ایجاد احساسات ناخوشایند در افراد مانند احساس بیماری و رخوت گردد.استفاده از رنگ سبز در طراحی علامت تجاری شما میتواند به ارائهی تصویر قاطعی از تجارت شما به عنوان یک شرکت سازگار با محیط زیست و یا یک شرکت غنی و دارا بپردازد.
سبز این معانی را به همراه دارد:
- تعادل
- هماهنگی ذهن، بدن و احساسات
- امنیت
- ثروت
- رشد
رنگ زرد :
رنگ زرد، رنگی است که بیشتر با احساسات خود ما در ارتباط است تا با احساسات دیگران و اغلب با احساساتی مانند خوش بینی، اعتماد به نفس، شادکامی و خوشحالی در ارتباط است. اگرچه استفاده از رنگ نامناسب میتواند سبب ایجاد نگرانی و برانگیختن احساسات آشفته در شما گردد.
رابطهی مثبت بین رنگ زرد با احساس خوشحالی و سرزندگی میتواند احساس گرمابخشی در مشتریان نسبت به محصولات و شرکت شما به وجود بیاورد.
رنگ زرد به این معناست:
- لذت و سرور
- خوش بینی
- اصالت
- خلاقیت
رنگ نارنجی :
رنگ نارنجی نماد شور و شوق، شیفتگی، شادی، خلاقیت، عزت، جذابیت، قدرت، موفقیت، تشویق و تحریک است.
- رنگ نارنجی تیره نماد فریب و بی اعتمادی است
- رنگ قرمز نارنجی یا شنگرفی نماد جذابیت جنسی، تجاوز و سلطه است
- رنگ طلایی نماد روشنایی، حکمت و ثروت است
رنگ صورتی :
رنگ صورتی نماد عشق بی قید و شرط، محبت و مهربانی، بخشش، امید، آرامش، مراقبت و انرژی زنانه است.
- رنگ صورتی روشن نماد آرامش است.
- رنگ صورتی تیره نماد عشق و پرشور است.
بسته بندی قهوه ای :
قهوه ای این معانی را به همراه دارد:
- قدرت و توانایی
- همبستگی
- آسایش
- زمین شناسی
- بلوغ
- قابلیت اطمینان
بسته بندی بنفش :
رنگ بنفش این معانی را به همراه دارد:
- ایده آل
- خیال پردازی
- معنویت
بسته بندی فیروزه ای :
رنگ فیروزه ای به این معناست:
- وضوح اندیشه و ارتباطات
- آرامش
- الهام بخش
- پاکیزگی
بسته بندی خاکستری:
رنگ خاکستری به این معناست:
- محافظه کاری
- بی طرفی
- بی علاقگی
- احتیاط
خاکستری برای استفاده به عنوان رنگ اصلی مناسب نیست در حالی که دارای پتانسیل کافی برای استفاده به عنوان رنگ پس زمینه را دارد و میتواند با هر رنگ دیگری ترکیب شود.
بسته بندی طلایی :
رنگ طلایی این معانی را به همراه دارد:
- ثروت
- لوکس
- کیفیت
امیدواریم مطلب رنگ بندی در بسته بندی برای شما مفید واقع شده باشد.
[yasr_visitor_votes size=”large”]
منبع: