چسب سیلیکات سدیم در کارتن سازی و کاربرد و نکات استفاده از آن

کاربرد چسب سیلیکات در کارتن سازی

اشتراک گذاری :

سلیکات سدیم در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد ( صنایعی چون کاشی و سرامیک , صنایع شوینده , صنایع ذوب فلزات و … ) اما چسب سیلیکات سدیم در کارتن سازی چه کاربرد هایی دارد ؟

چسب سیلیکات سدیم در کارتن سازی

چسب سیلیکات سدیم در کارتن سازی

کاربرد چسب سیلیکات سدیم در کارتن سازی ، کاغذ سازی , لمینت و مقوا :

چسب سیلیکات سدیم در کارتن سازی جهت چسباندن کارتن یا جعبه  و لمینت کردن مقوا ( پوستر های چاپ شده ) بر روی ورق یا زیره ( ورق سینگل , ورق ۳لایه , ورق ۵لایه ) با ترکیب های مختلف فلوت و کاغذ برای تولید کارتن های لمینتی یا جعبه های لمینتی به کار می رود.

اما سیلیکات سدیم  به عنوان افزایش‌دهنده چسبندگی در خمیر کاغذ، لوله‌های مقوائی (بوبین)، ساخت بشکه‌های پشم شیشه‌ای، چسباندن جعبه‌های مقوائی و به عنوان چسب در خطوط بسته بندی استفاده می‌شود.

درکارخانجات تولید کاغذ برای سفید کردن و زدودن جوهر از سیلیکات ها استفاده می‌نمایند. به نحوی که جوهر را از الیاف کاغذ حذف می‌کند و به معلق‌سازی آن‌ها کمک کرده و مانع از نشستن مجدد روی الیاف می‌گردد. سیلیکات‌‌ها همچنین پراکسید هیدروژن را پایدار می‌کنند که ممکن است به فرمولبندی جوهر زدایی اضافه شود.

سیلیکات‌ها در قلیاییت مشارکت می‌کنند و عملیات جوهر زدایی در PH پایین‌تری که فقط با استفاده از هیدروکسید سدیم انجام می‌شود صورت می‌بندد. جوهر زدایی در PH پایین‌تر کدر بودن محلول را کم می‌کند که این موضوع در تهیه خمیر کاغذ یک مسأله مهم است.

روش تولید چسب سیلیکات سدیم

روش تولید چسب سیلیکات سدیم :

سدیم سیلیکات‌ ها در کوره‌هایی نظیره کوره‌های تهیه شیشه, از ذوب کردن مخلوط شن و کربنات سدیم در حدود ۱۴۵۰ درجه بدست می‌آید چون درجه حرارت تشکیل سدیم سیلیکات‌های نامحلول پایین تر از این درجه حرارت می‌باشد برای جلوگیری از ایجاد این سیلیکات‌ها باید در نسبت شن و ماده قلیایی در موقع ذوب کنترل و دقت کافی انجام شود ماده مذاب بدست آمده رنگی تقریباً آبی تا سبز روشن دارد.

این رنگ به خاطر ناخالصی‌های موجود که کمتر از یک درصد می‌باشد و معمولاً از ترکیبات آهنی ایجاد می‌شود. مواد ذوب شده در یک سیستم خنک می‌شوند و بعد در دستگاه بعدی به اندازه کافی خرد می‌گردند و در آب حل می‌گردند سپس با عمل فیلتراسیون محلول صاف شده سدیم سیلیکات‌ها بدست می‌آید.

نکات استفاده از چسب سیلیکات در کارتن سازی :

۱- حتما چسب سلیکاتی تهیه کنید که پتاسیم داشته باشه , پتاسیم باعث افزایش چسبندگی چسب می شود. (طبق گفته اکثر تولیدکنندگان چسب )

۲- چسب های سیلیکات غلیظ هستن برای همین بهتره که مقداری آب با چسب مخلوط کنید تا رقیق تر بشه . ( اینکار باعث کاهش مصرف چسب و به طبع آن کاهش هزینه تولید (هر چند کم ) و افزایش راندمان تولید میشه ) فقط در مخلوط کردن آب دقت کنید تا از کیفیت و قدرت چسبندگی چسب کاسته نشود.

۳- اگر چسب سیلیکاتی که تهیه کردید غلیظ نبود ( در واقع رقیق هست ) برای غلیظ تر کردنش , چسب رو در مجاورت گرما قرار بدید ( به صورت غیر مستقیم ) تا آب موجود در چسب بخار بشه.

۴- اگر موقع چسباندن یا لمینت کردن پوستر به ورق , ورق خیس ( به رنگ قهوه ای تیره ) در بیاد , نشون دهنده میزان بالای آب در چسب هست.

 

اگر سوالی در خصوص با چسب سلیکات دارید , لطفا در بخش نظرات مطرح نمایید.

 

 

منبع : افرا کارتن , نفیس سلیکات

 

اشتراک گذاری :

مطالب بیشتر :

اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من