هولوگرام چیست

اشتراک گذاری :

هولوگرام چیست hologram ؟

واژه هولوگرام  در فارسی به به معنی تمام نگار یا بعد نگار ترجمه شده است.

هولوگرام برچسبی است با قابلیت افزودن آیتم های امنیتی و فوق امنیتی، یک محصول تصویری با قابلیت ایجاد تصاویر سه بعدی ، که با تکنولوژی هولوگرافی و با استفاده از لیزر به صورت برچسب تولید می شود و دارای جلوه های بصری منحصر به فرد از نام ، آرم و یا طرح های گرافیکی در لایه های مختلف می باشد که دارای یک ساختار تقریبا مسطح است که از پستی و بلندی هایی در حد میکرون و یا کوچکتر تشکیل شده است.

که بر اثر نوردهی مناسب طی فرآیندی پیچیده و بسیار دقیق اپتیکی بصورت یک تصویر سه بعدی ایجاد میگردد و در واقع نور منعکس شده از آن تداعی کننده  شی واقعی است.

 

بعد نگار یا تمام نگار

بعد نگار یا تمام نگار

معنی واژه :

این واژه از دو بخش Holo به معنای همه یا تمام یک شی وGram به مفهوم نگاشتن یا نمایاندن بصری یک شی تشکیل شده است. عموما هولوگرام را بعنوان یک برچسب نقره ای با ظاهری رنگین کمانی می شناسند که در مقابل تابش نور تغییرات نوری رنگارنی در آن ایجاد می گردد و تمام نگار را صرفاً نوعی عکس سه بعدی میدانند .

درعکاسی و تمام نگاری از فیلمها و پلیتهای عکاسی استفاده می کنند ولی این امر تقریباً کل وجه اشتراکی است که این دو دارند . مهمترین فرق بین آنها نحوه ایجاد تصویر است .ماهیت تصویر اپتیکی که توسط لنز دوربین عکاسی تشکیل می گردد را می توان به راحتی با استفاده از یک مدل ساده هندسی برای رفتار نور به طور نسبتاً دقیقی توصیف کرد ،در حالی که در مورد تصویر تمام نگاری این کار عملی نمی باشد و وجود آن به پراش و تداخل که پدیده هایی موجی هستند ، بستگی دارد .

نحوه ساخت هلوگرام

نحوه ساخت هلوگرام

 

روش ساخت هلوگرام :

به شی مورد نظر برخورد کرده و دیگری صفحه فیلمی که هولوگرام بر روی آن تشکیل می شود را روشن می نماید. وقتی پرتو شئی پس از بازتاب از روی شیء با پرتو مرجع بر روی صفحه فیلم برخورد می نماید، یک الگوی تداخلی شبیه برخورد امواج حوضچه رخ میدهد.

این الگوی تداخلی میکروسکوپی از مناطق روشن و تاریک تشکیل شده است که وقتی مجدداً به طور مناسبی نوردهی شوند، تصویری سه بعدی از شیء را در موقعیت اصلی آن “بازسازی” خواهد نمود. بدین ترتیب یک هولوگرام ( تمام نگار ) برجسته با انتقال الگوی تداخل بر روی یک فیلم، به وجود می آید.

نور همانند امواج در یک حوضچه حرکت می کند. اگر دو سنگریزه را در یک استخر بیندازید، امواج حاصل با یکدیگر به شرح زیر برخورد می نمایند:
وقتی یک بیشینه (بالاترین نقطه موج) به یک بیشینه دیگربرسد، بیشینه بلندتری (تداخل سازنده) تشکیل می شود. زمانی که یک کمینه (پائین ترین نقطه موج) به کمینه دیگر برخورد نماید، کمینه عمیق تری (تداخل مخرب) بوجود می آید و زمانی که یک بیشینه با یک کمینه برخورد کند، یکدیگر را از بین برده و یک فضای مسطح ایجاد می شود. این اثر یک الگوی تداخلی ایجاد می کند .

امروزه پیشرفت تکنولوژی باعث شده سیستمهای کامپیوتری مدرن با استفاده از نرم افزار و سخت افزار و ابزار میکرولیتوگرافیک هولوگرام هایی با دقت ، ظرافت و پیچیدگی بسیار بالا ایجاد نمایند که همین امر کپی برداری از آن را غیرممکن ساخته است .

هولوگرام ها ( بعد نگار ) بر اساس نوع بهره برداری ، نحوه تولید ، روش الصاق و نوع مصرف دارای دسته بندی های متنوعی می باشند .
یکی از این دسته بندی ها بر اساس اطلاعات تصویری بوده و به دو گروه طرح عمومی و طرح اختصاصی تقسیم می شوند که دارای خصوصیت متفاوتی می باشند.

هولوگرام عمومی

هولوگرام عمومی

طرح عمومی و پیش آماده

این نوع دارای نوشته های از پیش آماده می باشند که در برخی موارد با طرح ها و گیلوش های منحصر به فرد، نیز تلفیق شده اند. این نوشته ها عموما GENUINE ، ORIGINAL، OK در زبان انگلیسی  و کلماتی نظیر اصل , باطل شد , پلمپ و … در زبان فارسی هستند که با توجه به کاربرد مشتری، انتخاب و تولید می شوند.
از آنجایی که این نوع دارای طراحی آماده و پیش فرض هستند و ابعاد عرضه آن ها مشخص می باشد، بدیهی است که زمان و هزینه تولید، کاملا متفاوت و ارزان تر از طرح های اختصاصی می باشد. می توان روی این برچسب ها، پس از تولید، اطلاعاتی از قبیل شماره سریال یا لوگو چاپ کرد که البته این اطلاعات خاصیت امنیتی و ماهیت هولوگرامی ندارد.

در هولوگرام های عمومی ( بعد نگار یا تمام نگار عمومی ) ، به هیچ وجه توانمندی امنیتی همانند طرح های اختصاصی وجود ندارد و به نوعی جنبه میانبر و سرعت بخشی و یا در مواردی پلمپ فیزیکی بدون توجه به امکان تولید مشابه را دارند . با این حال نیاز بخشی از بازار مصرف را تامین می کند. مخصوصا اگر با زیر لایه های تخریب شونده سفارش داده شود، می تواند تنها نیاز به امنیت فیزیکی و اطمینان از پلمپ را براورده کند.

هولوگرام اختصاصی

هولوگرام اختصاصی

طرح اختصاصی و سفارشی

این نوع طبق نیاز مشتری طراحی و تولید می شود و به طور خاص متعلق به سفارش دهنده می باشد. در این حالت می توان هولوگرام ( بعد نگار ) را برچسب اطمینان نامید چرا که ویژگی های امنیتی همچون گیلوش و میکروتکست (ریزمتن) را در بر گرفته و سناریوی امنیتی مد نظر را پیاده سازی و اجرا می نماید .
هولوگرام های طرح اختصاصی در سطوح مختلف (تجاری، امنیتی و فوق امنیتی) ارائه می شود که با توجه به کاربرد سفارش دهنده، طراحی و تولید می شود. و حتی قابلیت رهگیری و کنترل اصالت پیدا می کند. این نوع هولوگرام ها همانند سایرهولوگرام ها، می تواند روی فویل های رنگی و زیر لایه های متفاوت تولید و عرضه شوند.

 

 

[yasr_visitor_votes size=”large”]

 

منبع : افراکارتن   + ایران هلوگرام

اشتراک گذاری :

مطالب بیشتر :

اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من